Blog

Získejte přehled o nejnovějším dění v oblasti
e-commerce a logistiky.

Spolupráce s EXPANDO – odborníkem na expanzi e-shopů přes marketplaces

Našim klientům se ve Skladonu neustále snažíme nabízet nové cesty pro jejich expanzi nejen do zahraničí. Dalším výsledkem je navázání spolupráce se společností EXPANDO, která usnadňuje prodej na tuzemských i zahraničních marketplaces. Za vším stojí vyvinutá aplikace EXPANDO APP, kterou mohou nově a naplno využívat také naši stávající klienti.

Pro co nejpřesnější představení aplikace EXPANDO APP a definování výhod jejího napojení na Skladon systém jsme poprosili toho nejpovolanějšího – Adama Kurzoka, zakladatele společnosti EXPANDO.


alt


Co ve zkratce nabízí EXPANDO APP?

Jednoduché propojení dat z e-shopů na marketplaces a naopak, za pomocí chytrých integrací, na účetní, logistické nebo e-shopové platformy.

Jak EXPANDO APP a Skladon systém fungují v praxi?

Pomocí dokončeného propojení to zjednodušeně funguje tak, že EXPANDO APP automaticky zasílá objednávku do Skladon systému, který ji následně zpracovává. V momentě jejího odbavení zpětně aktualizujeme tracking number a skladové zásoby na konkrétním marketplace. Díky vzniklého propojení tak mohou klienti Skladonu rychle a bezstarostně nabízet přesná data na našem seznamu marketplaces.

Pro koho je EXPANDO APP vhodná?

EXPANDO APP je vhodná pro e-shopy, které chtějí expandovat do zahraničí a posunout své prodeje na další úroveň.

Velkou výhodu pak při expanzi mají e-shopy, které prodávají již zavedené produkty s EAN kódy. Díky nám rozšíří svou působnost na dalších marketplaces – prodávají velice rychle i nově naskladněné produkty.

Další výhodou EXPANDO APP je, že naši uživatelé spravují vše z jednoho místa.

Nyní takto pomáháme více než 500 klientům – od těch malých s několika produkty až po ty větší s obratem přesahující 1 miliardu korun ročně.

Do kolika zemí vaši klienti prodávají své produkty? Na které marketplaces se specializujete?

Každý den stahujeme tisíce objednávek z pěti marketplaces do EXPANDO APP a naši klienti je expedují do více než 70 zemí z celého světa.

Hlavním marketplace z naší nabídky je Amazon. Jsme jednou z mála agentur s certifikací SPN Amazon, což znamená, že nás doporučuje na svých stránkách jako oficiální partnery.

Mezi naše další marketplaces patří Alza, Mall, eMag a Kaufland.de. V současné době pracujeme také na napojení nových, jako je například polské Allegro.

V čem je EXPANDO APP jedinečná v porovnání s konkurencí? Proč by si měli zákazníci vybrat právě vaše řešení?

Jsme jediní ve střední Evropě, kdo dokáže svým klientům poskytovat komplexní službu v rámci online prodejů.

EXPANDO funguje také jako agentura, to znamená, že e-shop nejenom napojíme, ale poskytujeme i další služby, jako je zákaznická podpora, poradenství apod. Důkazem úspěšnosti naší EXPANDO APP je fakt, že s většinou klientů fungujeme na bázi success fee.

Další z předností EXPANDO APP je také Autopricer™. Jedná se o software, který umí dynamicky měnit ceny prodávaných produktů podle aktuálního chování konkurence, cenu umí snížit i zvýšit. Klientům tak dokážeme „ušetřit“ nebo „vydělat“.

Jak probíhá napojení na EXPANDO APP? Je uživatelsky snadné?

Vše je velice jednoduché a rychlé. Na začátku se uživatel zaregistruje do naší EXPANDO APP. Poté připojí produktový feed s daty (.xml) a může začít prodávat.

Pokud má již vytvořené účty, může si buď sám nebo s naší asistencí připojovat nová marketplaces, pokud ne, rádi pomůžeme s jejich založením.

V případě, kdy se prodejce rozhodne pro cestu vlastního brandu, bez označení produktů EAN kódy, nabízíme rozsáhlé znalostní báze.

A konečně, díky společné integraci se Skladonem se expedice a předání trackingových čísel vytváří automaticky.

Jaké hlavní funkce EXPANDO APP nabízí po spuštění prodeje?

Naše EXPANDO APP umí listing formou párování EAN kódů, synchronizovat sklady a ceny (automaticky každou hodinu), vytváří přehledy objednávek a konkurence. Dále poskytuje reporting 24/7 a v neposlední řadě také generuje různé statistiky (detailní informace o prodejích, konkrétních zemích, nejprodávanějších produktech, jejich cenách apod.).

Kromě samotné EXPANDO APP nabízíme také aktivní práci na účtu za pomoci našich expertů, což doporučujeme zejména pro větší firmy, které mohou investovat stovky tisíc korun.


alt


Je možné si EXPANDO APP vyzkoušet zdarma? Za jakých podmínek a jak se přihlásit?

Ano, EXPANDO APP je možné si vyzkoušet na 30 dní zdarma.

Během této zkušební doby je k dispozici naše podpora, která poradí s jakýmkoli problémem na klientově cestě za expanzí.

Mohou EXPANDO APP využívat i naši stávající klienti? Je možné napojit jejich e-shop?

Ano i to je možné. Vše se odvíjí od individuální konzultace s klienty.

Kolik stojí EXPANDO APP měsíčně?

Naše ceny jsou flexibilní a závislé na tom, jak rychle a kam se naši klienti rozhodnou expandovat. Propojení jednoho marketplace začíná již na 990 Kč za měsíc.

Více informací o cenách za naše služby najdete zde.

Na koho se v případě zájmu obrátit?

V případě zájmu neváhejte kontaktovat našeho experta na marketplaces Davida Cikánka na e-mailu david@expan.do.

Můžete také navštívit naše webové stránky, kde najdete nabídky za konzultace týkající se expanze e-shopů nebo napojení na marketplaces.

Skladon fulfillment: Kompletní logistika pro Retailys klienty

Hledáte efektivní a jednoduché řešení pro expanzi do zahraničí? Chcete se vyhnout lokálním překážkám a být schopni se rychle přizpůsobit specifikům cílového trhu? Plánujete své zboží prodávat na více e-shopech nebo prostřednictvím srovnávačů a globálních marketplaces?

Řešení na všechny tyto otázky nabízí Retailys, náš nově navázaný e-commerce partner. Díky jeho vyvinuté e-commerce omnichannel platformě se vyhnete zdlouhavému vývoji vlastního řešení a získáte možnost spravovat více e-shopů a dalších prodejních kanálů v jedné přehledné administraci.


alt


PRO KOHO JE VHODNÁ SLUŽBA RETAILYS

Službu Retailys využívají malí a střední online prodejci ale i výrobce, kteří se rozhodli pro prodej v zahraničí. „Firmy při expanzi postupně naráží na členitost a složitost jednotlivých evropských trhů. Musí se lokálně přizpůsobovat. V tomto momentě si uvědomí, že jim již nestačí stávající e-shopové řešení a začnou vyhledávat omnichannel, který vyřeší jejich specifické problémy. Tady přichází naše chvíle,“ nastiňuje potřeby trhu Petr Heller, CEO Retailys.

Řešení Retailys je vhodné konkrétně pro dva typy klientů. „Prvním příkladem je společnost, která expanduje do zahraničí a hledá možnost, jak mít více e-shopů s rozdílným front-endem podle zvyklostí daného trhu a napojením na různá tržiště a srovnávače. Druhým příkladem je firma s více e-shopy v ČR ale s rozdílným sortimentem produktů,“ doplňuje Alžběta Hrušková, product developer Retailys.

V portfoliu Retailys tak můžeme najít jak menší firmy s pár zaměstnanci, tak i velké obchodní řetězce.

HLAVNÍ VÝHODY PLATFORMY RETAILYS

Hlavní výhodou Retailys řešení je dostupnost jednotlivých e-shopů, srovnávačů i marketplaces klienta v jednom systému. „Díky našemu řešení se obchodník nemusí zvlášť přihlašovat do každé administrace e-shopu,“ podotýká Petr Heller. Další výhodu vidí v zaměření Retailys na problematiku lokalizace pro jednotlivé státy, kterému se klasické e-shopové řešení nevěnují. „Je velmi důležité být na lokální doméně, klasická doména .com nestačí. Vzpomeňte si, když sami nakupujete online… Většinou upřednostníte český e-shop před zahraničním. My zákazníkovi v zahraničí nabízíme takový nákupní zážitek, kdy mu zahraniční e-shop připadá jako lokální,“ doplňuje. „Dále bych rád ještě zmínil náš propracovaný systém DPH nebo rozšířený inventory management.

V ČEM SE TEDY RETAILYS LIŠÍ OD KONKURENCE?

Ve způsobu zaměření na expanzi do zahraničí. „Domény typu myshop.cz/de nejsou primárně určeny pro expanzi, ale pro cizince žijící u nás. Pokud plánujete e-shop pro opravdovou expanzi, nestačí pouze překlad do cílového jazyka. Potřebujete vlastní řešení, které se přibližuje a přizpůsobuje specifikům konkrétního trhu. Mám tím na mysli například UX, platební metody, logistiku aj. Tohle je právě ten bod, kdy si nás zákazníci pletou s e-shopovým řešením, ve skutečnosti se ale jedná o 2 rozdílné systémy. E-shopové řešení je vhodné pro vytvoření 1 e-shopu pro 1 zemi, naopak naše omnichannel platforma umožňuje vytvářet online business pro celou Evropu,“ popisuje Alžběta Hrušková.

EXPANDUJTE DO EVROPY SE SPOLEHLIVÝM PARTNEREM

Retailys je aktuálně připraven na vstup do 22 zemí EU a klient není limitován množstvím kanálů. „Jeden náš obchodník vlastní například 13 e-shopů,“ poodkrývá Alžběta. „V případě poptávky s klientem předběžně konzultujeme jejich požadavky a připravujeme plán na míru. Dále od klienta přebíráme data z jeho současného řešení, která importujeme do Retailys a následně vytváříme jednotlivé prodejní kanály. Nakonec je klient v systému proškolen a má k dispozici helpdesk s naší podporou,“ představuje Petr průběh úvodní spolupráce. „Díky naší partnerské síti, do které nově patří i logistický odborník Skladon, jsme dále schopni zařídit veškeré doplňkové služby, jako jsou překlady, zákaznická linka, právní poradenství nebo právě logistiku a fulfillment,“ doplňuje.


alt


ŠIROKÁ NABÍKA SROVNÁVAČŮ A MARKETPLACES

Pro zvýšení tuzemských i zahraničních prodejů Retailys nabízí možnost prodeje na lokálních srovnávačích a online tržištích. V ČR má vyvinutá napojení na srovnávače Heureka.cz, Zboží.cz a Srovname.cz, z tržišť pak MALL Marketplace nebo Alza.cz. U německých sousedů mohou klienti své produkty prodávat na Kaufland.de, který je zde, po spojení s Real.de, jedním z největších a nejrychleji rostoucích tržišť, dále Amazon.de nebo Ebay.de. Ze srovnávačů nabízí Billinger.de a Idealo. Do dalšího výčtu patří tržiště Rozetka (Ukrajina), eMAG (Rumunsko, Maďarsko a Bulharsko), Allegro (Polsko) a srovnávače Árukereső (Maďarsko), Ceneo (Polsko) nebo Najnakup.cz (Slovensko).

Kromě srovnávačů a marketplaces je systém Retailys, na základě požadavků svých klientů, připraven na napojení celé řady dalších nástrojů a aplikací třetích stran, kompletní přehled naleznete zde. Díky masivnímu API je možné také propojení s cizími e-shop platformami a jejich doplňky, nicméně většina klientů postupně přechází, z výše uvedených výhod, k řešení Retailys.

PLATFORMA RETAILYS: CENA A KONTAKT

Naše cena se skládá ze dvou hlavních částí. Cena za implementaci je individuální dle velikosti a potřeb klienta. Druhá část se odvíjí od počtu prodejních kanálů, nahraných produktů a integrací třetích stran. V našem ceníku naleznete 3 typy expanze, které se pohybují od 2 500 do 20 000,- Kč měsíčně,“ uvádí Alžběta.

Případní zájemci mohou kontaktovat napřímo našeho obchodního managera Dušana Makrlíka, a to buď na telefonním čísle +420 602 688 109 nebo e-mail makrlik@retailys.com,“ uzavírá.

EXPANZE A LOGISTIKA

S expanzí do zahraničí zákonitě souvisí zvýšené nároky na logistiku. Ať už do její velikosti nebo komplexnosti. Buďte na takový růst připraveni. Odbourejte starosti se skladovým personálem, prostorem a s dalšími povinnostmi, přeměňte své fixní náklady na variabilní, přesměrujte investice do jiných oblastí podnikání, ušetřete čas i energii na aktivity spojené s dalším růstem. Spojte se se spolehlivým logistickým odborníkem.

Ve Skladonu jsme personálně i prostorově připraveni na vaše vrcholy sezóny, procesně i vybavením uzpůsobeni k odesílání všech vašich objednávek do 24 hodin, a to za zvýhodněné ceny našich 20+ dopravců. Jsme otevřeni a flexibilně nastaveni vašim specifickým požadavkům pro příjem zboží na sklad, skladování, balení i zpětnou logistiku.

Naši klienti mají možnost také využívat klientskou aplikaci MySkladon, ve které získávají kompletní přehled o své logistice. Aktuální statusy objednávek, skladových zásob, přejímek, reklamací a vratek na jednom místě, na každém zařízení s připojením k internetu, 24/7.

Jsme připraveni eliminovat starosti s vaší logistikou a uvolnit vám ruce pro další oblasti podnikání, které přímo generují váš zisk.

Logistika e-shopu: Jak na příjem zboží

Příjem zboží může vypadat jako jednoduchý proces. Zboží si objednáte u svého dodavatele, necháte si jej doručit na sklad a pak jej uložíte do regálů. Ano, ve zkratce tomu tak opravdu je. Na příjem je ale potřeba se dívat komplexněji a více do detailu, protože právě jeho kvalita ovlivňuje efektivitu navazujících článků dodavatelského řetězce, jako je řízení zásob, vychystávání, balení nebo expedice. Čím více vaše podnikání poroste, tím důležitější bude jeho správně nastavený proces. Přehled zboží na skladě totiž výrazně snižuje nejen provozní náklady.

Ve článku se postupně dozvíte, ze kterých kroků se příjem zboží skládá, jaká jsou naše doporučení k optimalizaci a jaké výhody vyplývají z jeho správného nastavení.

CO JE PŘÍJEM ZBOŽÍ

Příjem zboží je prvním krokem fulfillmentového procesu. Součástí je doručení zboží na sklad, jeho vykládka, kontrola a uskladnění do skladových prostor pro budoucí objednávky zákazníků.

PŘÍJEM ZBOŽÍ KROK ZA KROKEM

Ideálním výsledkem příjmu je uložení jednotlivých SKU do správných pozic a v požadovaném množství. „Uložení do správných pozic“ znamená naskladnění a postupné doplňování totožných produktů do co nejmenšího skladového prostoru a podle toho, jak často je konkrétní produkt objednáván.

E-shopy by měly mít vytvořený detailní interní manuál příjmového procesu, který obsahuje kontrolní seznamy, otázky a řešení i méně obvyklých situací. V ideálním případě by měla být každá manipulace se zbožím evidována a řízena skladovým systémem (WMS). O to více v momentě růstu vašeho podnikání, protože pouze tak budete schopni eliminovat nepřesné stavy zásob a další související komplikace a vícepráce. Jak tedy kompletní proces příjmu vypadá?

1. Spolupráce s dodavatelem a odeslání zboží na sklad

Předpoklad hladkého příjmu začíná už u dodavatele zboží. Před jeho odesláním na sklad je potřeba si dohodnout a dodržovat několik pravidel. E-shop na základě své předpovědi poptávky v dostatečném předstihu objednává konkrétní počty jednotlivých produktů a domlouvá se na jejich způsobu balení a značení (ideálně tak, aby byl každý kus označen svým EAN kódem). S dodavatelem může dále komunikovat počet a typ manipulačních jednotek (krabic, palet atp.), množství krabic na paletě, ideální velikost a hmotnost naplněných krabic atd.

Pokud e-shop spolupracuje s externí logistickou společností (s tzv. 3PL), je potřeba zajistit splnění všech podmínek pro další manipulaci v rámci dodavatelského řetězce.

2. Doručení a převzetí zboží

Proces příjmu začíná v momentě doručení zboží na sklad. Skladový personál přebírá objednávku na příjmové rampě a jednotlivé palety / krabice vykládá do určených vyznačených prostor. Během této manipulace vizuálně kontroluje stav zásilky, popř. přepočítává množství manipulačních jednotek (palet a krabic; viz níže). Pokud si všimne poškozeného nebo chybějícího balení, situaci ihned řeší s řidičem, popř. se svým nadřízeným, který kontaktuje dodavatele. Dále je během přebírání zboží vhodné dodržovat další dvě pravidla… Umožnit bezpečný vstup a pohyb řidiče ve vymezených skladových prostorách a mít po celou dobu fyzicky přítomného pracovníka příjmu, např. z důvodu vzniku škodné události při vykládce.

Pro objemné a těžké vykládky je vhodné používat odpovídající manipulační techniku. Pokud řidič převáží zboží více společností, měly by být tyto zásilky uloženy v kamionu podle závozového harmonogramu. Skladníci tak mohou vyložit svůj náklad, aniž by ztráceli čas s cizími zásilkami. 

Převzetí zboží končí podepsáním dokumentů (CMR, dodací list, výdejka ze skladu apod.) nebo elektronickým schválením převzetí zboží a odjezdem řidiče. V případě nesprávného počtu přijímaných manipulačních jednotek nebo jejich poškození je potřeba tuto událost uvést do příslušného dokladu. Pokud je zboží poškozeno, vyplňuje se škodní protokol.

3. Přepočet a potvrzení přijímaného zboží

Dalším krokem je kontrola doručeného zboží. V závislosti na charakteru zboží se e-shop může rozhodnout pro množstevní nebo kvalitativní kontrolu.

Množstevní kontrolu je možné provádět na úrovni manipulačních jednotek (krabice, palety) nebo produktů. Kontrola počtu všech produktů může být časově náročná, proto se někteří online prodejci přiklání k variantě namátkové kontroly obsahu vybraných balení. Po přepočítání je důležité porovnat stav skutečně přijatého množství s objednaným. Případný nesoulad je třeba vykomunikovat se zodpovědnou stranou – s výrobcem, dodavatelem apod. Tyto rozdíly je vhodné evidovat v používaném software k budoucímu analyzování, např. při určování spolehlivosti jednotlivých dodavatelů jak v dodávaném množství zboží, tak i jeho kvalitě.

Jak to funguje ve Skladonu: Naši klienti mají k dispozici aplikaci MySkladon, která poskytuje kompletní přehled o jejich skladovém hospodářství v reálném čase. Součástí aplikace jsou také informace o jednotlivých příjmech, kdy u každého z nich vidí aktuální status, očekávaný počet produktů od dodavatele, počet skutečně napočítaných produktů, výsledný rozdíl a počet manipulačních jednotek (viz obrázek níže).

Občas dochází k situaci, že je součástí příjmu zboží, které nebylo původně avizováno. V takovém případě existují dvě řešení dle dohody s klientem. Zboží rovnou přijmeme nebo jej „zadržíme na příjmu“ a s klientem domlouváme další kroky.


alt


Pro množstevní kontrolu vřele doporučujeme využívat skladový systém (WMS). Skenováním jednotlivých kusů se proces urychlí a hlavně zpřesní. Jedinou podmínkou je, aby byla každá položka označena svým EAN kódem. V případě skenování krabic / palet je potřeba jejich označení tzv. master labelem, jehož forma je schválena a softwarově kompatibilní pro všechny zúčastněné strany. Po jeho naskenování systém zaeviduje obsah konkrétní krabice / palety, tj. celkový počet daného SKU.

Jak to funguje ve Skladonu: Přítomnost EAN kódů je u nás pro přesné řízení skladových zásob klientů naprostým základem. Každý produkt je během svého toku ve skladu minimálně 4x systémově naskenován – při příjmu, zaskladnění, vychystávání a balení. Další skenování probíhá v momentě paletizace, probíhá však na úrovni objednávky, nikoli konkrétního produktu. Pouze tak jsme schopni zajistit minimální chybovost v odbavování objednávek (v prvním kvartále 2021 jsme se dostali na hladinu 0,09 %) a dosáhnout co nejpřesnější shody při inventuře zboží.

Existuje také možnost tzv. kvalitativní kontroly. Na rozdíl od množství není kvalita produktu většinou systémově rozpoznatelná. Proto je důležité si vytipovat konkrétní produkty a kontrolovat jejich kvalitu z výroby, stav křehkého zboží aj.

Jak to funguje ve Skladonu: Kvalitativní kontrolu provádíme u několika klientů, příkladem je Skinners. Zboží je k nám zasíláno přímo od výrobce, klient se tak nedostane do fyzického kontaktu se svým produktem. Pro kontrolu jsme si společně vydefinovali interní směrnici kvality, která obsahuje detailní kontrolní návod.

4. Naskladnění zboží

Posledním krokem je uložení nového zboží do skladových prostor. Tento krok se může v jednotlivých skladech výrazně lišit. Záleží na typu a velikosti skladu nebo na charakteru, velikosti, množství a hmotnosti přijímaného zboží. Jak už je pravidlem, také tento proces je efektivnější v případě systémového řízení skladu. V praxi to vypadá tak, že je skladníkovi po naskenování EAN kódu produktu nabídnuta pozice k uskladnění. Většinou jsou za tím dva důvody: buď je již tento produkt na pozici uložen a doplněním se šetří skladový prostor, nebo je skladová pozice vyhodnocena jako nejvhodnější podle obrátkovosti naskladňovaného produktu. Druhá varianta má za cíl co nejrychlejší odbavování přijatých objednávek.

Jak to funguje ve Skladonu: Nové zboží naskladňujeme buď do policových regálů určených k okamžitému vychystávání nebo na paletové pozice, které slouží jako dlouhodobá zásoba (tzv. buffer). Některé produkty našich klientů je potřeba před naskladněním do policových regálů zkompletovat, tzn. z přijatých polotovarů vytváříme finální produkt. Veškeré operace jsou samozřejmě řízeny a kontrolovány skladovým systémem (WMS). Na jednotlivých pozicích dále nemixujeme totožné produkty s odlišnou šarží nebo datem expirace.

JAK OPTIMALIZOVAT PROCES PŘÍJMU

Existuje celá řada způsobů, jak příjmový proces zdokonalit. Níže uvádíme několik našich doporučení.

Navrhněte si správně layout skladu

Jak už bylo uvedeno dříve, příjem zboží je prvním krokem fulfillmentového procesu. Jeho stanoviště musí odpovídat materiálovému toku zboží uvnitř vašeho skladu, mělo by splňovat minimálně tyto 4 základní podmínky: návaznost na příjmovou rampu, dostatečný manipulační prostor, přímá bezbariérová návaznost na všechny využívané skladové pozice a oddělení příjmové od expediční rampy. Správným umístěním příjmu eliminujete také křížení tras s manipulační technikou a personálem z navazujících stanovišť.

Pracujte se skladovým systémem (WMS)

Skladový systém pro řízení zásob vám díky svým funkcím a praktickým automatizacím usnadňuje kompletní řízení dodavatelského řetězce. Jeho používáním zpřesníte své skladové hospodářství a dosáhnete vyšší skladovací i následné vychystávací efektivity. Přesně víte, kde a kolik produktů aktuálně skladujete nebo kolik produktů je na cestě k vám na sklad. Mimo jiné si v systému můžete nastavit tzv. signální hladiny zásob na úrovni jednotlivých produktů. V momentě dosažení zvoleného množství jste tak automaticky upozorněni na vytvoření nové objednávky u vašeho dodavatele.

Jak to funguje ve Skladonu: Naši klienti mohou na svém účtu v aplikaci MySkladon sledovat aktuální status a množství svých produktů. Aplikace je napojena na naše WMS, přičemž je mezi těmito systémy zajištěn oboustranný tok dat. U každého produktu mají k dispozici informaci o množství, které je:

  • Dostupné pro budoucí objednávky
  • Rezervované v nezabalených objednávkách
  • Připravené na expedici
  • Zadržené kvalitou
  • Avizované na cestě / připravené k přijetí na sklad

Tyto informace jsou dále automaticky propojeny s e-shopy našich klientů, kteří tak mají k dispozici stále aktuální množství svých produktů pro nové objednávky.


alt


Kontrolujte vytipované zboží

Pokud spolupracujete s více dodavateli, tak časem, vlastní zkušeností a analýzou odhalíte ty, kteří jsou méně zodpovědní v dodávaném zboží, resp. narazíte na tzv. problémové produkty (např. křehké, s datem trvanlivosti, výrobně specifické apod.). V těchto případech buďte u příjmu o to obezřetnější, v častých případech je právě tento krok posledním kontrolním bodem. Předejdete tak reklamacím poškozeného, prošlého, částečně chybějícího nebo odlišně značeného zboží.

Dvojitá kontrola dokumentů

Ihned kontrolujte a porovnávejte stavy objednaného množství se skutečně přijatým. Vyhnete se tak opravám, vícepracem a ztrátám v pozdější fázi fulfilmentového procesu. Pro zefektivnění kontrol si udržujte svůj systém evidence příjmových a přepravních dokladů.

VÝHODY SPRÁVNĚ NASTAVENÉHO PŘÍJMU ZBOŽÍ

Investice do optimalizace příjmového procesu se vám vyplatí ve všech dalších fázích fulfillmentu. Správně nastavený příjem je důležitým předpokladem pro bezproblémové odbavování budoucích objednávek. Můžete tedy očekávat:

1. Přesný přehled o stavu zásob

Pokud evidujete přesné počty skladových zásob, jste schopni kvalitněji plánovat objednávky u vašich dodavatelů, snižovat míru nevysvětlitelného úbytku zásob nebo v dlouhodobějším horizontu nastavovat ideální hladiny marží. Vyhnete se tak také negativním recenzím vašich zákazníků, kteří si u vás objednali chybně vedené zboží „skladem“.

2. Ideální množství produktů skladem

U nízké hladiny zásob hrozí vyprodání a odchod zákazníků ke konkurenci, naopak nadměrné zásoby zřídka prodávaných produktů nepřináší návratnost pořizovacího nákladu, natož zisk. Zjistěte příčiny těchto problémů už na samotném začátku.

3. Efektivní skladování zásob

Optimalizace příjmu zboží zefektivňuje také proces skladování – prostorově i finančně. Cílem každého e-shopu by měl být dostatek zboží ve vychystávací zóně a co nejblíže balícímu pracovišti.

INVESTICE DO WMS NEBO OUTSOURCING LOGISTIKY?

Jak bylo v článku několikrát zmíněno, pro úspěšně zvládnutý příjem zboží je potřeba splnit 2 podmínky. Krok po kroku detailně nastavený proces a přesná evidence přijímaných produktů.

Produkty, které v rámci příjmového procesu naskladníte, následně (ne)odesíláte svým zákazníkům, což se odráží v zákaznické zkušenosti a v konečném důsledku na úspěšnosti vašeho podnikání.

Pokud se nacházíte ve fázi, kdy odesíláte vyšší stovky až tisíce objednávek měsíčně, dříve nebo později přijde čas pro nákup odpovídajícího WMS. Nevíte, co vše by mělo takové WMS splňovat? Stáhněte si náš manuál pro výběr skladového systému. Připravili jsme ho pro vás ve spolupráci s logistickým auditorem p. Rudolfem Malým, ALog.

Kvalitní WMS vždy představuje vysokou vstupní investici. Navíc každé online podnikání je jedinečné, a proto počítejte i s jeho přizpůsobováním vašim specifickým požadavkům, s čímž souvisí další náklady spojené s časem a vynaloženou energií.

Také v tomto případě existuje možnost volby. Svěřte svou logistiku odbornému partnerovi, který již má svou fulfillment službu odladěnou a je připraven pomoci vašemu dalšímu růstu. Profitujte z jeho odbornosti a vyrovnejte se svou logistikou velkým e-commerce hráčům „lusknutím prsty“.

Zahraniční firmy outsourcují logistiku víc než ty české [video]

Postoj českých e-shopů k outsourcingu logistiky a jeho porovnání s firmami ze zahraničí. Na toto téma odpovídal náš CEO Konstantin Margaretis v nejnovějším rozhovoru na portále MladýPodnikatel.cz. Jak se nám daří přesvědčit český trh o výhodách našeho řešení? Proč je outsourcing logistiky daleko vyhledávanější v západních státech a USA? Kdy e-shopy začíná limitovat vlastní logistika a o co se konkrétně jedná? Jak využít know-how logistického partnera k růstu svého podnikání? Odpovědi, včetně aktuálních logistických trendů a očekávaného výhledu do budoucna, hledejte v našem videu.

  • Respondent: Konstantin Margaretis
  • Datum: 31.5.2021
  • Délka: 29:25 min
  • Odkaz: zde

ÚRYVEK Z VIDEA

„Outsourcing logistiky je u zahraničních firem preferovanější variantou z důvodu rychlejšího a velkého růstu. Konkrétně ve Spojených státech amerických se obsluhuje daleko větší trh, řádově 300 miliónů potenciálních zákazníků. Proto se tamější firmy dívají na svůj business ve větší škále. Pro své fungování potřebují mnohem větší zázemí, lepší kvalitu služeb a procesů. Je pro ně výhodnější začít spolupracovat s již zavedenou logistickou společností než se snažit od základu postavit vlastní řešení.“

MOTTO VIDEA

„80 % firem v USA svou logistiku outsourcuje.“

NA JAKÉ OTÁZKY KONSTANTIN ODPOVÍDÁ?

  • Mění se v průběhu času pohled českých e-shopů na outsourcing logistiky? (1:06)
  • Proč není outsourcing logistiky samozřejmostí jako např. outsourcing účetnictví? (2:01)
  • Je pro zahraniční e-shopy outsourcing logistiky samozřejmostí? (3:44)
  • Proč mají zahraniční firmy blíže k outsourcingu logistiky? (4:26)
  • Proč chybí českým podnikatelům větší ambice a odvaha? (5:38)
  • Je to tak, že firmy brzdí vlastní sklady a logistika? (7:20)
  • Je outsourcing logistiky vhodný především pro malé a začínající e-shopy? (8:31)
  • Co konkrétně brzdí e-shopy, když si řeší logistiku sami? (9:30)
  • Jak se Skladonu daří měnit pohled e-shopů na outsourcingu logistiky? (11:11)
  • Je outsourcing logistiky překážkou trendům a inovacím? (13:50)
  • Je u e-shopů skutečnost, že vlastní svůj sklad, psychologickou překážkou pro logistický outsourcing? (17:01)
  • Jaký je logistický standard trhu v České republice? (17:30)
  • Jak vysoká je přidaná hodnota Skladonu? Nabízíme logistický standard nebo nadstandard? (18:04)
  • Jak je důležité nastavit si co nejpozdější časy pro expedici zboží? (19:51)
  • Proč ve Skladonu řešíme zásilky do USA, Japonska apod., když do těchto třetích zemí zasílá pouze malé procento českých e-shopů? (20:44)
  • Liší se potřeby českých a zahraničních e-shopů? (22:00)
  • Z čeho mají české e-shopy obavy při outsourcingu logistiky? (23:04)
  • Jak z pohledu e-shopu vypadá v praxi přesun logistiky do rukou nového partnera? (24:43)
  • Budou české e-shopy v budoucnu považovat outsourcing logistiky za samozřejmost? (27:13)

PŘEHRÁT VIDEO ZDE

alt


Řízení dodavatelského řetězce v eCommerce

Každý produkt absolvuje určitou cestu, než dorazí ke svému koncovému zákazníkovi. Je vyroben, kvalitativně zkontrolován, dočasně uskladněn a nakonec (často několikrát) přepraven.

Každý tento krok je součástí dodavatelského řetězce. Jeho správné řízení je tedy základem veškerých logistických procesů a do značné míry určuje úspěšnost vašeho podnikání.

V našem článku se postupně dozvíte, jak vypadá příklad e-commerce dodavatelského řetězce, jak se jeho kvalita odráží v podnikání nebo tipy pro jeho zefektivňování.

CO JE TO DODAVATELSKÝ ŘETĚZEC

Dodavatelský řetězec je systém tvořený výrobci, dodavateli, prodejci, dopravci, lidmi, činnostmi, informacemi a dalšími zdroji. Řízením dodavatelského řetězce se rozumí dohled a snaha zkvalitňovat fungování výše uvedených článků tak, aby byl produkt doručen v požadované rychlosti a kvalitě.

Neefektivita v procesu může vést ke snížení marží, obratu a zákaznické spokojenosti. Jako příklad si můžeme uvést např. vyprodání zásob z důvodu dočasného výpadku výroby u jediného dodavatele nebo zdlouhavá doba doručení zapříčiněná pomalým fulfillmentem.

Schéma dodavatelského řetězce e-shopu se od klasického dodavatelského řetězce kamenných prodejen liší. Oproti kamenným prodejnám jsou produkty z e-shopu odesílány koncovému zákazníkovi přímo ze skladu. Samozřejmě existují společnosti, které ke svému prodeji používají oba tyto kanály, nicméně zjednodušený příklad čistě dodavatelského řetězce e-shopu může vypadat následovně:

alt


JAK DODAVATELSKÝ ŘETĚZEC ZEFEKTIVŇUJE PODNIKÁNÍ

Jak již bylo zmíněno výše, kvalita dodavatelského řetězce ovlivňuje růst vašeho podnikání. Jaké výhody tedy přináší efektivně řízený dodavatelský řetězec?

Pomáhá udržovat optimální množství produktů skladem

Na základě předpovědi poptávky po vašich produktech si u jednotlivých SKU určete signální hladiny zásob a v momentě dosažení této hranice si u svého dodavatele objednejte potřebné množství zboží (tzv. optimální velikost dávky). Na svém skladu si udržujte také dostatečnou pojistnou zásobu*. Pouze takto jste schopni eliminovat riziko vyprodání zásob. Naopak nadbytečné skladování vede k vysokým skladovacím a pořizovacím nákladům, které nepřispívají vašemu cash flow.

* Pojistná zásoba = počet kusů konkrétního produktu, které je potřeba mít na skladě navíc pro případy "kdyby náhodou"

Zrychluje proces napříč svými články

Neustálým analyzováním a optimalizací vašeho dodavatelského řetězce snižujete prodlevy mezi jednotlivými zúčastněnými stranami.

  • Trvá příliš dlouho výroba vašich produktů? Vyjednejte si lepší podmínky nebo si nejděte jiného dodavatele.
  • Bojujete s pomalým doručováním objednávek? Zanalyzujte si polohu svého skladu a přestěhujte se blíže svým zákazníkům.
  • Nevyhovuje vám spolupráce s aktuálně využívanými dopravci? Kontaktujte vhodnou konkurenci a zjistěte si jejich podmínky.

Snižuje logistické náklady

Přemýšlíte strategicky nad svou logistikou? Plánujete v horizontu 2 let? Zavádíte postupně do svého procesu optimalizační kroky? Chybně vedené skladové hospodářství, nevhodné umístění skladu, vysoká cena za dopravu, nedostatečné skladové procesy nebo neadekvátní pracovní síla snižuje celkový zisk vašeho podnikání. Změňte svůj pohled na logistiku. Neberte ji jako „nutný“ náklad ale jako příležitost k úspoře.

JAK ZEFEKTIVNIT DODAVATELSKÝ ŘETĚZEC?

E-shopy všech velikostí mají vždy spoustu „neviditelných“ příležitostí ke zdokonalení svého řetězce. Odstranění i několika malých nedostatků může mít v konečném důsledku obrovský přínos. Níže najdete 6 tipů, jak zdokonalit svůj dodavatelský řetězec.

1. Vybírejte si pečlivě svého dodavatele

Výrobce nebo dodavatel je prvním článkem dodavatelského řetězce. Na základě vámi prodávaného charakteru zboží si vyberte takového, který je schopný zaručit jeho rychlou, levnou a bezpečnou výrobu. Při výběru potenciálního dodavatele se ptejte na tyto otázky:

  • Odkud pochází materiál pro výrobu?
  • Za jakou cenu je dodavatel schopný doručit produkty na váš sklad?
  • Existuje podobný výrobce blíže vašemu skladu?
  • Máte v záloze další dodavatele pro případ dočasného výpadku výroby u stávajícího?
  • Je dodavatel schopen zkrátit dodací lhůty vyrobených produktů?
  • Víte, kdy bude potřeba doobjednat skladové zásoby? Nastavte si s dodavatelem jasné podmínky spolupráce.
  • Je váš dodavatel schopný zkompletovat a zabalit produkty za účelem snížení množství práce ve vašem skladu? Kolik si za tyto služby účtuje?

2. Objednávejte produkty na základě předpovědi poptávky

Předpověď budoucí poptávky vám umožňuje pružně reagovat na změny v objednávaném množství u svého dodavatele. Snažte se své produkty objednávat včas a správně. Více informací o tom, jak objednávat zásoby vašich produktů najdete v našem článku o Řízení skladových zásob.

3. Dopředu plánujte dopravu produktů na váš sklad

Dohodněte se s vaším dodavatelem na podmínkách doručení produktů na váš sklad. Pokud vlastníte více skladů, ověřte si, že je na každý z nich naplánován přesun správného množství. Ujistěte se také, že každá zásilka obsahuje všechny povinné dokumenty pro zvoleného dopravce.

4. Přijaté zboží efektivně uskladněte

V momentě, kdy vaše zboží dorazí na sklad, zajistěte jeho správné naskladnění. Každé SKU ideálně skladujte odděleně na pozici, pouze tak jste schopni zajistit rychlé a přesné vychystání objednávek. Například pokud prodáváte červené tričko, které máte ve velikostech S, M, L, XL a XXL, budete potřebovat minimálně 5 skladových pozic. Jak zboží „správně naskladnit“? Odpovědí vám může být ABC analýza vycházející z obrátky zásob.

5. Zrychlete čas doručení objednávky zákazníkovi

Tento bod je posledním článkem dodavatelského řetězce. Začíná v momentě přijetí objednávky do skladového systému, následuje proces vychystání, zabalení, předání dopravci a doručení do rukou zákazníka. Právě rychlost doručení je v dnešním e-commerce světě stále větší konkurenční výhodou.

6. Zajistěte si informaci o aktuálním stavu zásilky

Kromě samotného fyzického přesunu zboží napříč jednotlivými články dodavatelského řetězce je potřeba zajistit také přenos aktuální informace o stavu zásilky. Ke každé manipulaci musí existovat tzv. digitální stopa. Pouze tak jste schopni analyzovat a zdokonalovat jednotlivé části svého dodavatelského řetězce. Tímto způsobem získáte například přesné informace o tom, kdy bude vaše zboží doručeno na sklad nebo jaký máte aktuální stav skladových zásob. V neposlední řadě jste schopni poskytovat informace o stavu objednávky také vašim zákazníkům.

ZJEDNODUŠTE SI SVŮJ DODAVATELSKÝ ŘETĚZEC

Řízení dodavatelského řetězce je komplexní a nikdy nekončící proces. Je však základem pro úspěšné škálování vašeho podnikání. Efektivním řízením snižujete problémy související s výrobou, dopravou nebo skladováním produktů.

Existuje však možnost, jak svůj dodavatelský řetězec zjednodušit. Outsourcujte část svého podnikání oborovým odborníkům. V případě outsourcingu fulfillmentových služeb by schéma dodavatelského řetězce vašeho e-shopu mohlo vypadat následovně; růžově zvýrazněná část je na zodpovědnost fulfillmentového partnera.

alt


V tomto modelu tak zodpovídáte pouze za spolupráci se svým výrobcem / dodavatelem, popř. komunikujete s koncovými zákazníky.

Je krok navázání spolupráce s fulfillmentovým odborníkem důležitým milníkem vašeho podnikání? Ano, zcela určitě. Proto je naprosto zásadní svěřit svou logistiku opravdu zodpovědnému poskytovateli. Jak takového najít? Stáhněte si náš dotazník pro výběr fulfillmentového partnera. Tato příručka obsahuje 50+ otázek z oblasti fulfillmentových služeb, na které je dobré znát odpovědi ještě před závazným podepsáním smlouvy.

Vyplatí se vám finančně přechod k outsourcingu logistiky? Je pro vás outsourcing logistiky vhodným řešením? Odpovědi najdete buď v našem e-booku nebo logistické kalkulačce. Spočítejte si, kolik vás aktuálně logistika stojí a najděte metriku, jak porovnat vaše celkové logistické náklady s cenou outsourcingu logistiky.

Outsourcing v podnikání: Co za vás lépe udělají jiní? | Skinners [video]

V dnešním rozhovoru na Mladém Podnikateli odpovídala Michaela Matějková, spoluzakladatelka a COO našeho klienta Skinners Technologies s.r.o.

Společnost Skinners, která vyvíjí a prodává outdoorové ponožkoboty, se už od začátku svého fungování snažila nastavit moderní přístup vlastního řízení. Vytyčila si oblasti podnikání, které jsou zásadní pro jejich růst a které jednotlivé členy osobnostně naplňují. Pro ostatní zvolila variantu outsourcingu.

  • Respondent: Michaela Matějková
  • Datum: 17.5.2021
  • Délka: 47:31 min
  • Odkaz: zde

ÚRYVEK Z VIDEA

„U každé firmy, kterou si na outsourcing vybíráme, si definujeme, co je pro nás to nejdůležitější. Například v logistice je pro mě důležité, aby partner odváděl práci kvalitně bez vyšší chybovosti a aby byla cena za službu a dopravu zajímavější, než kdybychom si logistiku řídili vlastními silami. Na základě těchto pilířů a referencí se poté scházíme s vybranými společnostmi.“

MOTTO VIDEA

„Chceme dělat věci, které nás osobnostně naplňují a chceme se také věnovat jádru podnikání, pod kterým vnímám produkt, design a branding. Pokud bychom se měli naplno věnovat i dalším oblastem, tak by nám akorát vznikaly další „firmy“ ve firmě.“

NA JAKÉ OTÁZKY MICHAELA ODPOVÍDÁ?

  • Co vše ve Skinners outsourcují?
  • Které oblasti je rozumné dlouhodobě outsourcovat?
  • Proč se vyplatí nebýt specialista na všechny oblasti podnikání?
  • Podle čeho si vybírají své externí partnery?
  • Jak probíhá spolupráce s externími partnery?
  • Co je podle Michaely důležité pro dlouhodobě úspěšnou spolupráci?
  • Jak využívají know-how odborného partnera?
  • Kdy se vyplatí logistiku outsourcovat?
  • Jaké (ne)výhody outsourcing přináší?
  • Je outsourcing vhodný také pro velké a zavedené firmy?

PŘEHRÁT VIDEO ZDE

alt


Logistika nanoSPACE: Distribuce nanoroušek z nuly na sto [případová studie]

Meziroční nárůst o 4 648 % při dosažení obratu 128 miliónů korun, navýšení každodenního počtu objednávek z jednotek na stovky až tisíce nebo kompletní spuštění outsourcingu logistiky za 14 dní. I takto v číslech by se dal definovat rok 2020, zlomový ve fungování našeho klienta nanoSPACE. Přečtěte si příběh, který odstartovala celosvětová pandemie COVID-19 a postupně vedl až k našemu dnešnímu pevnému partnerství.

Na našem příkladu zjistíte, že je outsourcing logistiky vhodný, kromě středních a velkých e-shopů, také pro startupy nebo malé e-commerce firmy s plánem rapidně růst. Případovou studii jsme pro vás, stejně jako v případě Skinners, připravili ve dvou variantách. Infografickou i textovou verzi si můžete stáhnout zde:

O nanoSPACE

Firma nanoSPACE je prvním výrobcem protiroztočových polštářů, přikrývek, povlaků a povlečení s nanovlákennou bariérou na světě. Až do ledna 2020 byly doplňkovým zbožím také ochranné pomůcky s nanovláknem, jako nanoroušky, antivirové šátky, nanovlákenné respirátory a další. nanoSPACE byl do této doby spíše srdcovým projektem, kdy provozovatelé věřili nanotechnologiím a jako alergici měli otestováno, že produkty opravdu fungují. Společnost je také zakládajícím členem Asociace nanotechnologického průmyslu v ČR a členem projektu Česko je nano.

Fulfillment: Metody vychystávání, jejich (ne)výhody a doporučení

Podíl e-commerce v maloobchodu neustále roste, v roce 2020 již přesáhl hranici 16 %. Aby se e-shop stal silným hráčem na trhu, je potřeba na tento trend reagovat. Jak? Existuje řada faktorů, přičemž jedním z klíčových ukazatelů je bezesporu rychlost doručení zboží koncovým zákazníkům. Rychlosti lze v logistice dosáhnout například investicemi do moderních technologií, WMS nebo vybavení skladu, důležitá je však ale také optimalizace intralogistických procesů, včetně způsobu vychystávání zboží ve skladu.

V našem článku se dozvíte, proč je proces vychystávání důležitý, jaké existují metody včetně jejich výhod a nevýhod, nebo naše doporučení pro jeho efektivizaci.

CO JE TO VYCHYSTÁVÁNÍ ZBOŽÍ?

Jedná se o proces odebírání produktů z naskladněných zásob na základě systémově přijatých objednávek zákazníků. Po vychystání zboží následuje proces balení a odeslání.

PROČ JE DŮLEŽITÁ KVALITA V PROCESU VYCHYSTÁVÁNÍ?

Pokud máte správně nastavený proces vychystávání, zvyšujete tím úroveň svého fulfillmentu. Vaše objednávky jsou odbavovány rychleji a s nízkou mírou chybovosti, což má v konečném důsledku vliv na spokojenost nejen vašich zákazníků. Systematické vychystávání přináší následující výhody:

1. Snížení logistických nákladů

Čím větší sklad, tím nákladnější je nedostatečný proces vychystávání. Proto při výraznějším růstu e-shopu doporučujeme investici do odpovídajícího skladového systému (WMS). Ten kompletně řídí dění ve skladu, přináší automatizaci, disponuje užitečnými vlastnostmi a poskytuje data pro další zdokonalování. V případě vychystávání slučuje více příbuzných objednávek do jedné výdejky*, určuje optimální trasy nebo umístění produktů podle obrátkovosti do zón apod. Při správném používání dosáhnete na výrazné časové i finanční úspory.

* Seznam produktů (vč. jejich množství a umístění), které je potřeba vychystat skladovým personálem (tzv. pickery)

2. Zvýšení zákaznické spokojenosti

Vychystávání zboží přímo ovlivňuje spokojenost zákazníků, kteří ocení včasné a obsahově správné doručení svých objednávek.

Míra přesnosti vychystávání je důležitou metrikou logistiky e-shopu. Pouze pro představu, nezávislý server fulfillmentcompanies.net uvádí, že průměrná přesnost vychystávání je 99,51 %. Rychlost a správnost zásilky určují např. následný počet dotazů na zákaznickou podporu, slovní i internetové recenze, počet reklamací nebo vratek. Mají vliv na celoživotní hodnotu zákazníka (CLV), tedy věrnost a pravděpodobnost opakovaných budoucích objednávek.

3. Produktivnější práce skladníků

Zavedení optimálních vychystávacích tras s jejich neustálou aktualizací snižuje čas vychystání jedné položky. Kvalitní WMS také minimalizuje prostor pro chyby lidského charakteru.

METODY VYCHYSTÁVÁNÍ VE SKLADU

Jak již bylo zmíněno, proces vychystávání je důležitým článkem dodavatelského řetězce. Volbu optimální metody ovlivňuje řada proměnných, jako je velikost skladu, počet a charakter uskladněných produktů, celkový počet vašich zaměstnanců atd. Níže vám nabízíme 4 nejběžnější metody vychystávání.

1. Vychystávání po 1 objednávce

Nejjednodušší metoda, kdy picker vychystává kompletní objednávku napříč celým skladem. Zpravidla vychystává objednávky chronologicky dle jejich přijetí do systému.

Tato metoda je vhodná pro objednávky s vysokým počtem položek nebo SKU. V porovnání s ostatními vyžaduje po skladníkovi mnohem více pohybu, a tedy i času. Dává smysl do dosažení hranice „únosnosti“ v počtu objednávek, poté je potřeba přejít na některou z následujících metod.

alt


2. Vychystávání po objednávkových dávkách

Jedná se o nejvhodnější variantu, pokud jednotlivé objednávky obsahují stejná nebo umístěním blízká SKU. Tyto objednávky se slučují do jedné výdejky a skladník navštíví danou skladovou oblast pouze jednou. 

Typicky se používá u objednávek, které obsahují pouze několik produktů a jejich rozměry jsou poměrně malé – vlezou se např. do boxů v přepravním vozíku. Cílem této metody je zvýšení produktivity, skladník minimalizuje délku tras.

alt


3. Zónové vychystávání

Jednotlivým pickerům je přiřazena určitá oblast skladu, za kterou jsou zodpovědní a ze které vychystávají zboží pro všechny objednávky. Pokud jsou součástí objednávky produkty z různých oblastí, je tato objednávka postupně vychystávána více pickery. Odbavování objednávek tak připomíná „montážní linku“, používá se pro ni také termín „pick & pass“.

Tato metoda je vhodná pro velké provozy, které odbavují vyšší počet větších objednávek s různými položkami. Podmínkou je přizpůsobení layoutu skladu do tzv. zón, např. podle obrátkovosti produktů nebo jejich charakteru. Výhodou je předpoklad zvýšení přesnosti vychystávání, každý picker operuje se stále stejnými produkty v dané oblasti. Nevýhodou můžou být časové kolize z důvodu různého vytížení jednotlivých zón.

alt


4. Vychystávání v časových oknech

Může probíhat kteroukoli výše uvedenou metodou, popř. kombinovaně. Vychystávání je naplánováno celosměnově do tzv. optimálních vln, tj. plánovacích oken pro vychystání konkrétních objednávek podle stanovených priorit, podmínek nebo kapacit. Tato metoda tedy bere v úvahu např. aktuální rozložení zboží ve skladu, dostupnou pracovní sílu, dodací lhůty, požadované termíny expedice, časy svozů dopravců aj. Cílem je dodržení maximální úrovně SLA* a využití kapacit dopravců.

* SLA = Service Level Agreement, tj. úroveň poskytované služby. Ovlivňuje ji např. dodržování termínu expedice, přesnost vychystávání zboží aj.

alt


DOPORUČENÍ PRO VYCHYSTÁVÁNÍ

Zvolenou metodu vychystávání je potřeba neustále zdokonalovat, snažit se z ní vytěžit maximum. Níže uvádíme několik doporučení, jak postupné optimalizace dosáhnout.

1. Používejte WMS

Vhodné WMS automaticky generuje výdejky dle zvolené metody, zobrazuje přesné množství zásob, upozorňuje na potřebu opětovného objednání produktů, poskytuje statusy všech objednávek v reálném čase, pomáhá s plánováním směn atd. Kompletní přehled doporučených vlastností skladového systému naleznete v našem WMS checklistu, který je ke stažení zde.

2. Používejte vhodné skladové vybavení

Investujte do vybavení, které je bezpečné, usnadňuje proces a v ideálním případě přináší automatizaci. Ať už se jedná o vybavení jako boxy nebo vozíky, regály, přepravní systémy pro třídění objednávek, čtečky čárových kódů a další IT hardware. Dbejte na to, aby byla jednotlivá zařízení kompatibilní s vaším skladovým systémem.

3. Optimalizujte sklad

Fulfillment je složen z několika logistických procesů, které probíhají současně. Proto je potřeba neustálá optimalizace vašeho skladu. Aktualizujte skladové pozice podle aktuálních potřeb, zkracujte vychystávací trasy nebo zajistěte hladké předávání vychystaného zboží pro jeho zabalení.

4. Sledujte produktivitu skladu

Zaměřte se na personál a neustále zlepšujte jejich dovednosti a kompetence. Komunikujte a motivujte své skladníky za účelem zvýšení jejich produktivity. „Jak řídit sklad a vést skladníky“ shrnul v tomto videu náš CLO Max Kovář. Kontrolujte data o obrátce zásob, expedičních časech, průměrně používané kapacitě skladu a samozřejmě přesnost ve vychystávání objednávek. Použijte WMS. Výsledky diskutujte a hledejte vylepšení.

FULFILLMENT BEZ STAROSTÍ

S růstem e-commerce rostou také nároky na kvalitu vychystávání. Vychystávání je nedílnou součástí procesu fulfillmentu a do značné míry ovlivňuje vnímání značky a buduje vztah se zákazníky. Ve zkratce může do značné míry ovlivnit vaše podnikání, proto je potřeba jej neustále posouvat vpřed.

Kvalitní logistiku si samozřejmě můžete vybudovat sami, jedná se ale o dlouhý, nikdy nekončící a finančně nákladný proces. Na druhou stranu můžete využít know-how kompetentního logistického odborníka, který má již logistiku odladěnou. Na co si dát pozor při jeho výběru? Stáhněte si naši příručku pro výběr fulfillmentového partnera.

Jak již bývá zvykem, každá změna s sebou přináší řadu výhod i nevýhod. Stejně tomu tak je při svěření logistiky externímu partnerovi. Jejich přehled najdete v našem dalším článku „Fulfillment: Výhody a nevýhody outsourcingu logistiky“. Přejeme vám šťastnou ruku nejen s výběrem správné vychystávací metody!

Budování zákaznické zkušenosti na e-shopu [video]

Jak se podílí logistika na budování zákaznické zkušenosti e-shopů? Tak přesně toto je další téma, na které tentokrát odpovídal náš CBO Patrik Babinec. Jakou roli hrají a jaké jsou standardy pro přesnost vychystání zboží, způsoby zabalení objednávky nebo rychlost dopravy? Co zavést pro zdokonalení těchto procesů? Jak si spočítat dopravu zdarma a jaký má vliv na zákaznické chování? Nebo jak z „nutného zla“ v podobě zpětné logistiky udělat vaši konkurenční výhodu? Už jste si asi všimli, dnešní rozhovor pokrývá řadu důležitých témat ve fungování e-shopů. Pusťte si naše video a posuňte svou zákaznickou zkušenost na vyšší úroveň. Přejeme vám příjemný poslech!

ÚRYVEK Z VIDEA

„Rychlost doručení je v e-commerce světě rozhodovacím faktorem. Setkávám se se spoustou e-shopů, které vyloženě zmiňují, že zákazníci, kteří si objednávají na dobírku, tak si záměrně objednávají totožné zboží z více e-shopů a poté převezmou pouze první balík, který je jim doručen. Zbytek nechávají odesílat zpátky na náklady těch „pomalejších“. Český zákazník si na rychlost relativně dost zvykl. Doručení na druhý den od objednání je dnes v Česku přijímáno jako minimální standard. Je to něco, co můžou e-shopy ovlivnit, na co můžou zákazníka připravit. Je to něco, co vnímám jako možnou konkurenční výhodu pro spoustu e-shopů.“

NA JAKÉ OTÁZKY PATRIK ODPOVÍDÁ?

  • Čím naposledy Patrika nadchl e-shop, na kterém nakupoval? (00:44)
  • Co určuje vztah zákazníka s e-shopem? (1:48)
  • Co je standard a nadstavba v doručení objednávky? (2:50)
  • Jak je důležitá rychlost doručení, je to rozhodovací faktor? (3:36)
  • Jak se dívat z pohledu zákazníka na objednávání totožného zboží u více e-shopů, když si následně převezme pouze první doručený balíček? (4:48)
  • Jak často se tyto praktiky zákazníků dějí, je to častá praxe? (6:04)
  • Co určuje rychlost doručení a jakým způsobem ji mohou e-shopy ovlivnit? (6:37)
  • Je pro rychlost doručení důležité umístění skladu? (8:14)
  • Kde se nachází náš sklad a co určovalo jeho umístění? (9:32)
  • Jak může e-shop zrychlit svoji logistiku? (10:24)
  • Co u e-shopů nejčastěji brzdí rychlost a kvalitu ve vychystávání zboží ze skladu? (12:35)
  • Na co by se měly e-shopy zaměřit, co podceňují a na co zapomínají v souvislosti s rychlostí? (12:58)
  • Co doprava zdarma? Kdy se ji vyplatí nabízet? (14:15)
  • Jaký je návod pro výpočet dopravy zdarma? (15:33)
  • Je opravdu doprava zdarma tak důležitá? Neměl by e-shop bojovat „jinými zbraněmi“? (16:30)
  • Jak je důležitá zpětná logistika (reklamace a vratky) z pohledu zákaznické zkušenosti? (17:34)
  • Může zpětná logistika ovlivnit velikost průměrné objednávky? (19:58)
  • Jak může e-shop nastavit reverzní logistiku, aby byla vstřícná a prozákaznická? (21:14)
  • Řeší zákazník způsob zabalení své objednávky? (22:25)
  • Mají e-shopy s běžným / neprémiovým zbožím řešit prémiové balení? (23:33)
  • Jak spočítat a řešit prémiové balení? (25:11)
  • Je možné ušetřit na balení bez dopadu na kvalitu? (27:20)
  • Jak se dá levněji nakoupit obalový materiál nebo jak na něm ušetřit? (28:13)
  • Existuje ještě něco, co je potřeba zmínit v souvislosti se zákaznickou zkušeností z pohledu logistiky? (28:54)
  • Jak motivovat skladníky ke kontrole balení z vlastní iniciativy? (31:10)
  • Jak může e-shop zjistit svou zákaznickou zkušenost a jak ji porovnat se standardem? (32:22)

PŘEHRÁT VIDEO ZDE

alt


Logistika Skinners: Ultrakompaktní obuv odesíláme už od roku 2016 [případová studie]

Logistika od A do Z a partnerství založené na otevřené komunikaci. Tak lze ve zkratce definovat náš vztah se značkou Skinners, který trvá již od roku 2016. B2B i B2C logistika, kompletace produktu, kontrola kvality zboží z výroby, doručení do 90+ zemí světa, 10.000+ odesílaných ponožkobot měsíčně... Toto je ve zkratce náš příběh o spolupráci s klientem, který byl u nás mezi prvními a dodnes využívá našich služeb.

Seznamte se detailně o naší společné historii, jak jsme vyrostli a přečtěte si klientova doporučení pro spolupráci s fulfillmentovým odborníkem. Případovou studii jsme pro vás, stejně jako v případě nanoSPACE, připravili ve dvou variantách. Infografickou i textovou verzi si můžete stáhnout zde:

O Skinners

Jedna obuv. Nekonečno možností. Tak lze ve zkratce definovat produkt společnosti Skinners. Díky patentované technologii a designu nabízí kombinaci svobody a pohodlí ponožek se základní ochranou obuvi. Za zrodem nápadu stojí Michaela Matějková a Petr Procházka z Brna. Ryze český projekt úspěšně odstartoval v roce 2016 na americkém crowdfundingovém portále Kickstarter, v minulosti vyhrál řadu ocenění včetně Red Dot Design, Good Design nebo A’ Design. Aktuálně společnost zaměstnává 12 kmenových zaměstnanců, přičemž svou výrobu a logistiku outsourcuje. O „ponožkobotách“ v nedávné době napsal např. Forbes, CzechCrunch, Lidovky.cz, E15 nebo MediaGuru.

Fulfillment: Výhody a nevýhody outsourcingu logistiky

Fulfillment je proces, který v různé míře řeší každý e-shop. V podstatě se jedná o komplexní soubor logistických činností, který začíná vytvořením objednávky a končí doručením zboží koncovému zákazníkovi. Včetně příjmu produktů na sklad nebo vyřizování reklamací či vratek. Je možné jej provádět vlastními silami nebo službu plně outsourcovat, tzn. předat externímu odborníkovi. Ať už bude vaše volba jakákoli, vždy počítejte s výhodami a nevýhodami zvoleného řešení. V našem článku si projdeme nejčastější důvody, které berou v potaz majitelé e-shopů při svém rozhodování!

VÝHODY OUTSOURCINGU LOGISTIKY

Pohledů na definování výhod outsourcingu logistiky existuje celá řada, všechny ale berou v potaz následující body:

Úspora času

V momentě převedení logistiky na fulfillmentového specialistu získáváte více času koncentrovat se na jiné oblasti svého podnikání. Know-how, pravidla a zákonitosti logistiky přenecháváte na svém partnerovi. Vaše pozornost se tak může ubírat více k efektivizaci prodejních kanálů, marketingu nebo dalšímu vývoji či optimalizaci portfolia vašich produktů.

„Nyní můžeme všechnu naši energii zaměřit na zákaznickou podporu a prodej s vědomím, že o logistiku se starají experti. Prodáváme nanovlákenné roušky a respirátory, naše prodeje proto dost ovlivňuje aktuální epidemiologická situace a vládní opatření. Díky spolupráci s fullfilmentovou službou se dokážeme velmi rychle přizpůsobit velké poptávce,“ popisuje svoji zkušenost Lucie Konečná, COO nanoSPACE s.r.o.

Snížení provozních nákladů

Poskytovatel fulfillmentu zpravidla spolupracuje s více e-commerce subjekty, z čehož pro vás vyplývá řada benefitů. Platíte mu za práci, kterou pracovníci ze skladu věnují pouze vašim objednávkám a neřešíte prostoje vlastních zaměstnanců v době sezónního snížení poptávky po vašich produktech. Kumulací zásilek více e-shopů má poskytovatel se svými dopravci smluvně domluveny nižší ceny za dopravu, z čehož v konečném důsledku profitujete také vy. Navíc díky množstevním slevám dosáhnete na nižší ceny obalových, výplňových či spojovacích materiálů, neřešíte jejich ekologickou recyklaci ani jinou likvidaci odpadu.

Snížení fixních nákladů

V distribučním centru svého partnera platíte pouze za skladový prostor, který reálně využíváte. Úplně vám odpadají výdaje za energie a na úspory můžete dosáhnout také při pojištění svého zboží uloženého ve skladu. Jinými slovy se z řady fixních nákladů stávají náklady variabilní.

„Platíme pouze za skladový prostor, který reálně využíváme. Pokud máte dobře nastavené skladové hospodářství a hlídáte si obrátkovost zboží, můžete ušetřit i desítky tisíc korun měsíčně,“ Lucie Konečná, nanoSPACE s.r.o.

Přesměrování investic

Outsourcingem logistiky neinvestujete do vybavení skladu jako jsou regály, pracovní stoly, tiskárny, pracovní pomůcky, skladový systém a další nezbytné položky pro fungování. Díky těmto a výše uvedeným úsporám získáváte finanční prostředky k investování do jiných oblastí vašeho podnikání.

Odbourání starostí se skladovým prostorem a zaměstnanci

Zodpovědný fulfillmentový poskytovatel počítá s vašimi prodejními výkyvy během roku, zejména co se týče zajištění dostatečného prostoru pro vaše prodejní špičky. Nemusíte se tak starat o to, kam své zboží uskladníte, jestli je váš skladovací prostor dostatečný nebo naopak, že během útlumu „skladujete vzduch“. To stejné platí také pro pokrytí a případné zajištění nových zaměstnanců do skladu.

Odstranění logistických legislativních povinností

Odpadá pro vás také legislativa spojená s provozem ve skladu, jako jsou smlouvy, interní předpisy, povolení, certifikáty, revize systémů či bezpečnostní opatření v prostorách skladu aj.

Zbavení se starostí se zásilkami

Už nepřemýšlíte nad tím, jestli byla vaše zásilka v pořádku doručena, jestli jste vše správně zadali, vyplnili nebo provedli vše potřebné. Neřešíte ani to, jestli např. na Vánoce stihnete vše připravit a odeslat. Nemusíte se starat ani o nepříjemné reklamace nebo čas zabírající vratky. Pokud zasíláte do třetích zemí, tak je pro vás historií také celní řízení. Vše jde na zodpovědnost fulfillmentového partnera.

NEVÝHODY OUTSOURCINGU LOGISTIKY

Stejně jako má mince dvě strany, tak i externalizace logistiky má kromě výhod i několik nevýhod. V porovnání jich je sice méně, ale každá z nich má poměrně velkou váhu, která se může negativně promítnout do zkušenosti nejen vašich koncových zákazníků.

Nekvalitní spolupráce

V ideálním scénáři je spolupráce zařazena mezi výhody, avšak pro demonstraci možných rizik ji uvádíme zde. Outsourcing logistiky je dlouhodobý B2B vztah, který může významně ovlivnit, v horším případě i zničit vaše podnikání. Valná většina nevýhod, respektive problémů vzniká v momentě výběru nekvalitního nebo nevyhovujícího fulfillmentového partnera. Hned zpočátku si dávejte opravdový pozor na úplnost a správnost podepisované smlouvy. Ptejte se do detailů, ověřujte si odbornost, oboustranně komunikujte. Tato možnost se již nemusí opakovat. Vždy existuje určité riziko, že se z různých důvodů rozhodnete pro ukončení smlouvy. Takový „rozchod“ může být hodně nepříjemný, může se táhnout měsíce, či dokonce skončit u soudu. Snažte se proto vybírat co nejideálnějšího partnera, který maximálně splňuje vaše požadavky. Nejste si jisti, na co všechno se ptát nebo co je dobré znát před navázáním spolupráce? Stáhněte si zde náš dotazník, který obsahuje 50+ otázek pro snadnější výběr fulfillmentového poskytovatele.

Fyzická ztráta kontroly nad zbožím

Kamenem úrazů je nedostatečná kvalita ve kterémkoli procesním kroku fulfillmentu. Ať už se jedná o chybný kvantitativní či kvalitativní příjem zboží na sklad, nesprávné uskladnění, nedostatky ve vychystávání a balení, prodlevy v expedici atd. Přece jenom své produkty a jejich tok přenecháváte na svém logistickém kolegovi, chtějte se dozvědět co nejvíce o jeho interním fungováním a procesech na skladě!

„Pokud vám najednou dodavatel pošle zboží v jiném obalu, může chvíli trvat, než na to přijdete. Nemůžete se „jen tak“ zajít podívat do skladu a zkontrolovat si své výrobky. Proto je naprosto stěžejní mít dobře nastavené procesy a komunikaci s poskytovatelem fulfillmentové služby,“ uzavírá Lucie Konečná.

Systémová ztráta kontroly nad zbožím

Svého partnera si vybírejte také podle toho, jak je vám schopen doručit informace o vašem skladovém hospodářství. Optimálním řešením je klientská aplikace, která je online, poskytuje neustále aktuální data o stavu zásob a materiálovém toku a je dostupná 24/7. Tímto se vyhnete řadě problémů spojených například s nadměrným nebo nedostatečným skladováním produktů nebo komunikací s vašimi dodavateli a zákazníky.

Chyby v systémovým propojení

Aby byly na vašem e-shopu neustále aktuální informace, například množství konkrétních produktů skladem, je nutné systémové propojení mezi vaší platformou a skladovým systémem (WMS) fulfillmentového poskytovatele. Vybírejte takového, který ideálně disponuje vyvinutými pluginy, jež tento proces urychlují a usnadňují. Ověřte si, že je plugin připraven na oboustranný tok dat, tzn. směrem z vašeho e-shopu do WMS partnera i opačně, optimálně v reálném čase. Vyhnete se tak např. stížnostem vašich zákazníků, kteří si zakoupili zboží „skladem“ a na zboží musí nyní čekat, což může vést k odchodu k vaší konkurenci.

ZÁVĚREM

V případě rozhodování „jestli outsourcovat“ nehraje roli velikost e-shopu – služba je vhodná jak pro malé, tak i velké e-commerce hráče. Liší se pouze důvody k přechodu. U malých e-shopů se často jedná o ztrátu času, která souvisí s cestou a vyřízením zásilky „na poště“ nebo koncentraci na růst v podnikání, kdy je na logistiku nahlíženo jako na překážku. U větších se jedná například o expanzi do zahraničí nebo již nadměrně složitou logistiku.

Výše uvedená „kostka“ obsahuje 95 % výhod a nevýhod, se kterými se v praxi potkáte nebo jste schopni vyčíst z internetových zdrojů. Neexistuje absolutní pravidlo pro rozhodnutí, jestli logistiku outsourcovat či nikoli. Pokud se však rozhodnete pro outsourcing, buďte maximálně obezřetní při výběru vašeho fulfillmentového partnera (odkaz na stažení příručky zde). Je to krok, který významně ovlivní fungování vašeho e-shopu. Vodítko pro to, jestli je pro vás outsourcing vhodným řešením nebo např. jak si spočítat veškeré náklady spojené s vaší logistikou, naleznete v našem e-booku zde.

Jak řídit sklad a vést skladníky? [video]

Přinášíme vám další díl Skladon seriálu na portále MladýPodnikatel.cz, ve kterém rozebíráme pohled našeho CLO Maxe Kováře na oblast vnitrofiremní kultury. Max poodkryje, nejen na základě svých zkušeností z let řadového skladníka, svůj recept pro práci se skladníky, jak si je vybírá, motivuje nebo přistupuje k jejich povyšování. Na praktických příkladech uvede důležitost např. rovnocenných pracovních podmínek nebo otevřené komunikace. Jaké jsou spouštěče změn v pracovní atmosféře, do jaké míry je možné ovlivnit vztahy na skladu a jak skladník nahlíží na firemní kulturu? To vše v našem nejnovějším videu…

  • Respondent: Max Kovář 
  • Datum: 8.3.2021
  • Délka: 36:21 min
  • Odkaz: zde

ÚRYVEK Z VIDEA

„Za mě jsou skladníci nejdůležitější částí firmy. My v kancelářích a celé vedení jsme podporou, personál na skladu je výkonná jednotka. Je to stejné, jako starat se o svůj motor v autě: Když chci, aby měl motor výkon a vše šlapalo jako hodinky, tak je potřeba se o něj postarat. Pouze tak bude v dobré „náladě“ a kondici.“

MOTTO VIDEA

"Lídři jsou mezi obyčejnými lidmi, jen ještě nedostali příležitost se ukázat."

NA JAKÉ OTÁZKY MAX ODPOVÍDÁ?

  • Jaký vliv má kolektiv a nálada v něm na fungování skladu? (1:09)
  • Kdo je zodpovědný za náladu a vztahy ve skladu? (3:37)
  • Má Max zkušenost s prací na skladě, kde panovaly špatné vztahy a nálada? (5:16)
  • Jaké jsou spouštěče negativních změn v pracovní atmosféře? (6:51)
  • Co pro Maxe znamenal pojem „firemní kultura“, když byl ještě skladníkem? (10:02)
  • Může vztahy ve skladu rozvrátit příchod jednoho nového zaměstnance? (12:52)
  • Dá se při pohovorech předejít výběru člověka, který může kolektiv rozvracet? (17:37)
  • Přetvařují se lidé během zkušební doby? (18:58)
  • Dá se předcházet úmyslným „odchodům na nemocenskou“ zaměstnanců bezprostředně po skončení zkušební doby? (19:17)
  • Jak ve skladu přistupujeme k povyšování zaměstnanců? (21:20)
  • Pozná Max u zaměstnance už na začátku, že má potenciál růst? (23:50)
  • Jak najít ambiciózní a vůdčí zaměstnance? (25:05)
  • Mají šéfové / firmy obecně tendenci podceňovat zaměstnance na nižších pracovních pozicích? (27:32)
  • Co by Max poradil skladníkům z hlediska jejich kariérního růstu? (29:44)
  • Nasloucháme ve Skladonu skladníkům v případě tvorby procesů nebo podmínek na pracovišti? (31:38)
  • Jaká jsou Maxova doporučení vedení firem, aby dosáhli co nejlepších vztahů ve svých skladech? (34:40)

PŘEHRÁT VIDEO ZDE

alt


Novinky ze světa logistiky

Chci logistiku bez starostí!