Logistika, E-commerce, Vzdělávání

Jak vybrat sklad pro svůj e-shop

Tomáš Kohút
Tomáš Kohút
Autor článku
15/10/2020
Jak vybrat sklad pro svůj e-shop

Vlastníte e-shop a zjišťujete, že váš aktuální sklad přestává odpovídat vašim potřebám? Ať už velikostí, polohou, zázemím nebo samotným provozním požadavkům? Rozhodli jste se přesunout do nových prostor a přemýšlíte, co vše zohlednit? Přinášíme vám článek, ve kterém získáte přehled o tom, na co si dát pozor, na co nezapomenout a co vše vzít v potaz při výběru vašeho skladu!

Layout skladu

V první řadě je důležité si vybrat sklad, který odpovídá vašim logistickým procesům. Jednotlivá pracoviště musí být umístěna v logické návaznosti vnitřního materiálového toku zboží. Layout je nutné navrhnout tak, aby prostor pro příjem, skladování, balení i expedici byl dostatečně rozsáhlý, aby byla zajištěna dostatečná šířka uliček pro personál nebo aby nedocházelo ke křížení manipulační techniky s pracovníky.

Zázemí skladu

Je rovněž součástí layoutu. Každý sklad a jeho zázemí musí splňovat hygienické normy, které jsou jasně stanovené zákonem či vyhláškou. Určují, kolik je potřeba toalet, kolik a jakou kapacitu musí mít šatny nebo jakou hladinu světelného toku je třeba zajistit v kancelářích či jídelně. Je potřeba vzít v úvahu nastavení pravidel, způsobu a monitorování vstupu do objektu nebo pamatovat na vytvoření provozního řádu a informačních cedulí.

Koncoví zákazníci

Důležitým faktorem pro výběr skladu je jeho umístění. Umíte si odpovědět na otázku: „Kde žijí a bydlí mí zákazníci?“? Odpovědí se vám výrazně usnadňuje rozhodování. Čím blíže budete svým zákazníkům, tím rychleji a levněji budete schopni jejich objednávky doručit. Podle výzkumu jsou pro 73 % zákazníků právě tyto atributy určující v hodnocení zákaznické zkušenosti, od čehož se následně odvíjí jejich opětovné nakupování na vašem e-shopu. Např. ve Skladonu jsme naši polohu zvolili v průmyslové oblasti v Mošnově z důvodu blízkosti slovenských a polských hranic. Trhů, které jsou strategicky významné pro naše klienty.

Příjem zboží na sklad

Při volbě je potřeba zohlednit proces, jakým budete přijímat zboží. Pokud například očekáváte, že vaše zboží bude přivezeno v kontejnerech, je nutné mít dostatečně volnou plochu před nákladovou rampou pro jejich přistavení, manipulaci, otočení atp. Kromě zboží budete na sklad přijímat také obalový, výplňový nebo spojovací materiál. V tomto případě není důležité být blízko svým dodavatelům, nicméně volte polohu tak, abyste s nimi byli schopni nastavit co nejpřesnější časová závozová okna a také požadovanou frekvenci zásobování.

Zasílání zboží zákazníkům

Dalším kritériem je vydefinování si způsobu distribuce objednávek vašim zákazníkům. Upřednostňujete rychlost nebo cenu dopravy? Použijete pro tyto účely kamionovou, vlakovou nebo leteckou přepravu, služby kurýrních společností či vlastní rozvoz? Podle odpovědí na tyto otázky je třeba zvolit polohu svého skladu v blízkosti výše zmíněných transportních možností. Např. u nás jsme volili umístění distribučního centra tak, abychom byli schopni pokrýt všechny výše uvedené formy dopravy.

Dostupnost personálu

Z hlediska personálu je důležité dopředu přemýšlet nad tím, kolik zaměstnanců budete potřebovat. Myšleno nejen do provozu, ale také do administrativy, popřípadě další specialisty. Potřebujete najít lokalitu, která vám bude schopna tuto kvalifikovanou pracovní sílu nabídnout, bude logisticky dostupná (např. MHD), bude nabízet možnost blízkého stravování nebo parkování.

Bezpečnost práce, požární ochrana a pojištění

Na požadavky ohledně BOZP a PO má vliv řada faktorů. Pro začátek je důležité vlastnit kolaudační rozhodnutí, které jasně definuje, k čemu budou dané prostory určeny. Záleží také na tom, jaký charakter zboží nebo materiálu skladujete, jaký je jeho objem, jak s ním manipulujete nebo jaké má teplotní a vlhkostní limity pro skladování. Dále je potřeba mít layout skladu navržen tak, aby umožňoval instalaci požadovaného počtu únikových východů, hasících zařízení, sprinklerových systémů nebo detektorů kouře. Pro záležitosti BOZP a PO neexistuje obecné pravidlo, konkrétní požadavky je třeba řešit se specialistou. Pro klidné podnikání je třeba myslet také na pojištění – vnitřního vybavení, uloženého zboží nebo zaměstnanců. Být pojištěn proti živelným katastrofám nebo poškození cizího majetku.

Další požadavky na prostor

Z hlediska nákladů a údržby je dobré znát způsob vytápění a osvětlení vnitřních prostor. Pro bezproblémový chod skladu je v dnešní době zásadní dostupnost internetového pokrytí, jeho záložní řešení a možnosti dimenzování s ohledem na velikost provozu. Pro případy automatizovaných provozů je také důležitá dostatečně kvalitní distribuce energie. Už jste přemýšleli nad tím, jak budete řešit údržbu vnitřních i vnějších prostor? Je třeba být připraven na problémy typu odhrabování sněhu, zatékání vody nebo oprav příjezdové komunikace.

Smluvní podmínky

V momentě, kdy budete znát odpovědi a řešení na výše uvedené body, přichází na řadu vyjednávání s developerem nebo jiným vlastníkem nemovitosti. Je zásadní si stanovit a vzájemně odsouhlasit délku smlouvy, výpovědní lhůtu, podmínky stavebních úprav, splatnost a formu úhrady, případně měnu pro úhrady (pozor na zajištění kurzovních rozdílů), opci pro možnou expanzi a pokuty. Dále je potřeba určit plátce zajištění kolaudace a dalších administrativních poplatků, dešťové vody, údržby haly a vnějších prostor nebo pravidelných revizí vnitřního vybavení. V moderních logistických centrech je standardem ručení mateřskou společností nebo skládání bankovní garance na nájem včetně služeb v délce několika měsíců. Do obsahu smlouvy je nutno zahrnout veškeré náklady spojené s pronájmem, servisními službami, energiemi, internetem, odpady, úklidem a údržbou.

Výběr skladu a dohled nad nutnými náležitostmi je komplexním krokem. Nicméně nezbytným pro váš další podnikatelský růst. Po výběru a přemístění zboží do nových prostor následují další povinnosti, jako je například optimalizace provozních a IT procesů. Zdá se vám proces změny skladu časově a finančně náročný? Vnímáte logistiku jako „nutné zlo“ svého podnikání? Neváhejte se obrátit na nás, odborníka v oblasti outsourcingu logistiky! Odstřihnete tak řadu povinností a svou energii můžete vložit do prodeje, marketingu nebo product managementu. Tedy oblastí, které zvyšují zisk vašeho businessu!